Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn 21 gemeenten die die samen de regio Zuidoost Brabant vormen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2023-2026-2022 zijn de thema's, waaraan MRE werkt, verder uitgebreid. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch. Wij doen dat om dat we doublures zien met het werk van SGE en om te voorkomen dat werkzaamheden van meer taktisch operationele aard (ook) door MRE worden opgepakt.
Gerealiseerde beleidsvoornemens verbonden partij
In 2023 is een nieuw samenwerkingsakkoord opgesteld MRE 2023-2026 vastgesteld. Het akkoord werkt, vanuit het perspectief van Brede Welvaart, twee complementaire lijnen uit: een 'Duurzame Schaalsprong Brainport' en een 'Nieuwe balans in het Landelijk Gebied'. Op basis hiervan werkt het samenwerkingsverband aan 5 thema's: een toekomstbestendig energiesysteem, een toekomstbestendig mobiliteitssysteem, schaalsprong wonen en ruimte, economie en vitaal landelijk gebied.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2023 wordt een bijdrage geraamd van € 563.000. (bron: begroting 2023)Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 was € 13,9 miljoen (31 december 2022 € 14,3 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening MRE 2023)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 21,1 miljoen (31 december 2022 € 20,5 miljoen).
(Bron: jaarrekening MRE 2023)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2023 was € 0,8 miljoen (31 december 2022 € 0,5 miljoen)
(Bron: jaarrekening MRE 2023)
- Gemeenschappelijke regelingen
WSD
WSD
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Oirschot, Oisterwijk, Meierijstad, Sint-Michielsgestel, Son en Breugel en Vught.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
Door de jarenlange uitvoering van de Wsw heeft de WSD expertise opgebouwd voor begeleiding van personen met een arbeidsbeperking vanuit de Wsw of Wajong. Met de komst van de Participatiewet en de afbouw van de Wsw, zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de begeleiding van deze doelgroepen en zijn hierbij voor nieuwe uitdagingen komen te staan. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van
de WSD vinden wij van betekenis bij de begeleiding en toeleiding van deze doelgroepen naar de reguliere arbeidsmarkt of, als dat niet mogelijk is, naar andere vormen van participatie, zoals beschut werken.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In juli 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) van WSD ingestemd met de adviezen uit het koersdocument “Gezamenlijk doorontwikkelen”.
Op basis van dit koersdocument zijn door de deelnemende gemeenten, in nauwe samenwerking met WSD, lokale (actie)plannen opgesteld voor de periode 2022 t/m 2025. In 2023 is hieraan verder uitvoering gegeven.
In het koersdocument is een collectieve ambitie van een bezetting van tenminste 2.100 personen uit de doelgroep (Wsw en PW) eind 2026 vastgelegd, het zogenaamde break even scenario.
Door de nadruk op reguliere werkgelegenheid binnen de Participatiewet, de implementatie van werk-/leerlijnen en de focus op persoonlijke ontwikkeling, ziet WSD een toename van de uitstroom van werknemers. Mede gelet op de collectieve ambitie, is in 2023 stevig ingezet op het bereiken van nieuwe doelgroepen, zoals kwetsbare vergunninghouders, jongeren en onbenut arbeidspotentieel.De renovatie van het WSD-pand in Boxtel is in 2023 afgerond.
Risico's
In 2023 is het budget voor de begeleidingsvergoeding van gesubsidieerde banen overgeheveld naar de algemene uitkering. Eerder is dit al gebeurd bij het budget voor de loonkostensubsidie en hetzelfde verdeelmodel is in voorbereiding voor beschut werk. Hiermee volgt de rijksfinanciering de daadwerkelijke realisatie van LKS-banen en is het volumeprobleem opgelost. Hierdoor is het begeleidingsbudget van de WSD-gemeenten fors toegenomen.De prijscomponent in de financiering van de PW is nu de belangrijkste oorzaak van de negatieve businesscase PW. Maatregelen in de beloningssfeer (Cao Aan de slag, pensioen, stijging wettelijk minimum loon) en gemiddeld intensievere begeleiding zijn hier debet aan.
Vanuit zowel sociale ontwikkelbedrijven, gemeenten als brancheverenigingen Cedris en Divosa is veel geïnvesteerd in de lobby om te komen tot een toereikende rijksfinanciering.
Tot op heden kon, met het positieve subsidieresultaat SW het negatieve subsidieresultaat PW worden afgedekt. Met de daling van de SW populatie en de groei van de PW bezetting is het omslagpunt nabij. Om te voorkomen dat de totale exploitatie van WSD uiteindelijk negatief wordt, zal de Stimulus reserve, indien nodig, worden ingezet om een negatief subsidieresultaat SW en PW te compenseren.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen van PW-ers vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af.Financiële risico's
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we samen met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 was € 31,8 miljoen (31 december 2022 € 29,4 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2023 WSD)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 8,0 miljoen (31 december 2022 € 8,2 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2023 WSD)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2023 was € 4,1 miljoen (2022 € 2,9 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2023 WSD) - Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een gewaardeerde netwerkpartner in de regio Zuidoost-Brabant. Een mooie organisatie met verschillende taken binnen het veiligheidsdomein. Waar mensen werken met oog voor de samenleving en passie voor het vak. Een organisatie die zich blijft ontwikkelen. Die zich richt op uitdagende thema’s en daarbij nauwlettend kijkt naar de omgeving en de toekomst. Een toekomst die we graag veiliger willen maken. Waarin we verschillende soorten crises, gekend en ongekend, het hoofd kunnen bieden. Daar zetten we ons samen met onze bekende en nieuwe netwerkpartners, gemeenten, bedrijven, instellingen en burgers voor in. Onze visie is niet revolutionair. Wel evolutionair. We richten ons op nieuwe accenten, samengevat in 3 leidende thema’s: samen voor veilig, een weerbare samenleving en een toekomstbestendige organisatie. Deze thema’s werken we vervolgens uit aan de hand van 10 concrete speerpunten. De visie is onze koers voor de komende 4 jaar. Jaarlijks werken we deze verder uit in een samenhangende uitvoeringsagenda, die in de begroting van de VRBZO wordt opgenomen.Gerealiseerde beleidsvoornemens verbonden partij
- De crisisnoodopvang van asielzoekers (CNO) en eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen waren belangrijke crisistaken voor VRBZO in 2023. De CNO stopte in maart, eind 2023 hebben we onze taken voor de eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen overgedragen aan de gemeente Eindhoven.
- Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stellen voor veiligheidsregio voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,4 miljoen in 2023. We zijn aan de slag gegaan met plannen voor besteding, voornamelijk door uitbreiding van de formatie. De werving van nieuwe collega's in de huidige arbeidsmarkt is moeilijk. Toch hebben we gedurende het jaar diverse nieuwe collega's welkom geheten. In 2024 bouwen we verder aan de versteviging van de crisisbeheersing en informatiemanagement.
- In 2023 ontving VRBZO een extra gemeentelijke bijdrage om de achterstand in de uitvoering van de visie (ontstaan door corona) in te lopen. Vooral op het domein van crisisbeheersing zijn hierdoor flinke stappen gezet in 2023. Zo is vorig jaar onder andere een nieuwe crisisplan vastgesteld (in samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Noord), is VRBZO bezig met een nieuw regionaal risicoprofiel en is een planningsstaf ingericht waarin permanente risicomonitoring en de eerste regie op de aanpak van risico's en dreigingen is geborgd.
- In 2023 is de Handcrew Zuid Nederland opgericht door de 6 zuidelijke veiligheidsregio's. Dit specialistische brandweerteam wordt inzetbaar bij natuurbrandbestrijding.
- De afgelopen jaren zijn er diverse taken bijgekomen. Enerzijds vanuit wet- en regelgeving, anderzijds vanuit maatschappelijke ontwikkelingen. Denk hierbij aan de Woo, informatiebeveiliging (BIO, NIS2), rechtmatigheidsverklaring en diverse HR-ontwikkelingen op het gebied van arbeidsveiligheid en duurzaam personeelsbeleid (diversiteit, inclusiviteit, verlof etc).
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde bijdrage aan de VRBZO voor 2023 is € 1.472.000.
(bron: begroting 2023)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 bedraagt € 4,0 miljoen (31 december 2022 € 2,3 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 VRBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 28,3 miljoen (31 december 2022 € 37,9 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 VRBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2023 was 1,8 miljoen (2022 € 0,5 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 VRBZO) - Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In 2019 is een bestuursopdracht uitgewerkt om de GGD wendbaarder en financieel gezond te maken. Op 28 augustus 2019 zijn door het AB de uitgangspunten hiervoor vastgesteld via het document "Samenwerken aan een wendbaar gezondheidsperspectief" . Kernpunten hierin zijn het verbeteren van de bedrijfsvoering, duurzame en transparante financiering, vergroten aanbod en uitvoering van contracttaken, het stimuleren en aangaan van strategische samenwerkingsverbanden en de invoering van een doorlopende lijn voor de JGZ van 0 tot 18 jaar.
Dit veranderingsproces is een meerjarig proces dat eind 2023 wordt beëindigd. Door de coronacrisis is er vertraging opgelopen in onderdelen van het veranderingsproces, met name in de verbetering van de bedrijfsvoering, implementatie van Lean en de transformatie naar een tweelagenstructuur en zelforganisatie.Belangrijke strategische uitdagingen voor de toekomst zijn: het verkleinen van gezondheidsverschillen, bevorderen van gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving, bevorderen van mentaal gezonde samenleving en versterken van de acute zorgketen.
De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de begroting en het meerjarenplan van de GGD. Naast afronding van de taken uit de bestuursopdracht zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2023:
- Bestrijding van de gezondheidskundige effecten van de coronacrisis.
- De GGD wil haar omzet in contracttaken verder vergroten om meer financiële armslag te hebben. Dit doen zij oa door zich te richten op:
- verdere doorontwikkeling van de taken op het gebied van de WVGGZ.
- door mee te denken in de diverse programma's voortvloeiend uit de Omgevingsvisie.
- door ondersteuning te bieden bij de uitvoering van het Gezondheidsakkoord Best.- De jeugdgezondheidszorg (JGZ) 0-18 jaar wordt sinds 1 januari 2021 uitgevoerd door de GGD. Deze doorlopende lijn zorgt voor meer ruimte op het gebied van innovatie, flexibiliteit en verbindingen. In 2023 richt de GGD zich op het optimaal inzetten van de jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar als collectieve basisvoorziening in de jeugdketen en in het sociaal domein. Een belangrijke stap hierin is de totstandkoming van een uniform basispakket van 0 tot 18 jaar voor alle 21 gemeenten. Hierbij is het uitgangspunt zowel een inhoudelijke als financiële harmonisatie.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2023 is vastgesteld op € 1.136.000 (bron begroting 2023).Financiële risico's:
Algemeen
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 was € 7,0 miljoen (31 december 2022 € 5,5 miljoen) .(bron: jaarrekening 2023 GGD)
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 35,0 miljoen (31 december 2022 € 29,8 miljoen).(bron: jaarrekening 2023 GGD)
Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2023 was € 1,3 miljoen (in 2022 € 0,4 miljoen)(bron: jaarrekening 2023 GGD)
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen en de provincie Noord BrabantVestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op en handhaving van deze (milieu)vergunningen te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
Gemeente Best heeft zoals alle deelnemers voor 2023 een individueel werkprogramma aan de ODZOB opgedragen. De opgedragen werkzaamheden zijn conform dit programma uitgevoerd. De ODZOB informeert betrokken raden en staten separaat over de realisatie van de opgedragen taken en beleidsvoornemens middels de (voorlopige) jaarstukken van de ODZOB. De definitieve jaarstukken zijn uiterlijk medio juli beschikbaar.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2023 is € 540.000 (bron: begroting 2023).
Financiële risico's:
Algemeen:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eig en vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2023 bedroeg € 1,1 miljoen (per 31 december 2022 € 2,4 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 ODZOB)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 6,6 miljoen (31 december 2022 € 7,8 miljoen).
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 ODZOB)Financieel resultaat
Het resultaat over 2023 was € 0,5 miljoen (in 2022 € 0 miljoen)
(Bron: voorlopige jaarrekening 2023 ODZOB)
Vennootschappen en corporaties
- Vennootschappen en corporaties
Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Gemeenten Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond en MRE en Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Brainport is de organisatie die onze regionaal-economische strategie uitvoert. In deze strategie is kennis en innovatie geen doel op zich meer, maar een middel om maatschappelijke relevante vraagstukken mee op te lossen - en daarmee bij te dragen aan de economische ontwikkeling en concurrentiekracht van de regio Eindhoven. Het accent ligt daarbij op vraagstukken rondom mobiliteit, veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en voedselvoorziening. De kracht van Brainport Eindhoven is de samenwerking tussen overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Met haar deelname draagt Best bij aan de wens om te excelleren als Europese toptechnologieregio.Op 22 juni 2020 heeft de gemeente besloten ook in 2021-2024 (financieel) te willen blijven participeren. Wel streeft Best voor de toekomst naar een meer evenwichtige, gelijkwaardige wijze van samenwerking en financiering van de vennootschap.
Gerealiseerde beleidsvoornemens van de verbonden partij
In de Brainport agenda, de meerjarenagenda van regio Brainport Eindhoven, zijn drie hoofdlijnen opgenomen. Het gaat hierbij om de innovatiekracht van de regio verder te vergroten, ervoor te zorgen dat voldoende goed gekwalificeerd talent beschikbaar is en om het leef- en vestigingsklimaat in de regio te verbeteren. Binnen die drie sporen definieert de agenda tien belangrijke opgaven. Deze sporen en opgaven vormen de basis van de jaarplannen van de vennootschap.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedraagt € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: begroting 2023)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2023 € 3,3 miljoen (per 31 december 2022 € 3,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2023)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 4,4 miljoen (31 december 2022 € 4,3 miljoen).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2023)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2023 € 15.000 (in 2022 € 20.000).
(bron: voorlopige jaarstukken Brainport Development NV 2023) - Vennootschappen en corporaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Over 2023 wordt een brutodividend van € 2,16 per aandeel uitgekeerd. Na aftrek van dividendbelasting wordt € 45.111 ontvangen.
(bron: jaarcijfers 2023 BNG Bank NV)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 was € 4.721 miljoen (31-12-2022 € 4.615 miljoen).
(bron: jaarcijfers 2023 BNG Bank NV)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € 110.819 miljoen (31 december 2022 € 107.459 miljoen).(bron: jaarcijfers 2023 BNG Bank NV)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2023 een nettowinst na belastingen van € 254 miljoen (€ 300 miljoen over 2022).
(bron: jaarcijfers 2023 BNG Bank NV) - Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De ingezetenen van Best continue voorzien van voldoende, betrouwbaar en duurzaam drinkwater.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De kerntaak van Brabant Water is het produceren en distribueren van voldoende, veilig en duurzaam drinkwater. Brabant Water geeft aan gericht te zijn op de toekomst. Geïnvesteerd wordt in het up-to-date houden van zowel de waterproductiebedrijven als het distributienetwerk. Primair is men gericht op het geschikt maken van grondwater als drinkwater en het distribueren daarvan. Daarnaast noodzaakt de klimaatverandering en de groei in demografie en industrie tot het zoeken naar alternatieven voor grondwater. Studies worden gedaan naar onder andere het geschikt maken van oppervlaktewater en zeewater als drinkwater.
(Bron: jaarverslag 2021 Brabant Water N.V.)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen*
Het eigen vermogen per 31 december 2023 was € nnb* miljoen (per 31 december 2022 € 690 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2023 Brabant Water N.V.)Vreemd vermogen*
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 was € nnb* miljoen (per 31 december 2022 € 570 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2023 Brabant Water N.V.)Financieel resultaat*
Het resultaat na belastingen was in 2023 € nnb* miljoen (in 2022 € 5,3 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2023 Brabant Water N.V.)*nnb (nog niet bekend): ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening was de jaarrekening 2023 van Brabant Water nog niet beschikbaar. Via onze begroting 2025 wordt u geinformeerd over de financiële kerngegevens per 31 december 2023.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Bij veroorzakers van ernstige overlast of criminaliteit met complexe problemen op diverse gebieden zijn vaak meerdere partijen (zorgorganisaties, justitiële organisaties en/of gemeente) betrokken. Bij de aanpak van deze personen is het effectiever om de inspanningen van deze verschillende partijen op elkaar af te stemmen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost verzorgt onder andere de procesregie op complexe casuïstiek met het doel (nieuwe) strafbare feiten te verminderen en te voorkomen. Met deze aanpak levert het Zorg- en Veiligheidshuis een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in alle 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Op basis van de eerder bestuurlijk vastgestelde opdracht voor ‘2023 en verder’ krijgen de volgende aandachtspunten komend jaar extra aandacht:
* Uitvoeren van de nieuwe c.q. geactualiseerde PGA’s Jeugd, Onbegrepen gedrag en Huiselijk geweld / kindermishandeling (MDA++);
* Opzetten van regionaal kennisknooppunt ter bevordering van kennis en expertise onder ketenpartners;
* Op orde houden van de bedrijfsvoering op het gebied van o.m. werkgeverschap, privacyregelgeving en ICT.Financieel belang
In 2023 wordt € 7.900 bijgedragen aan de ZVHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2023 bedraagt € nnb* (per 31 december 2022: € 91.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2023 bedraagt € nnb* (per 31 december 2022: € 279.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2023 was € nnb* (in 2022 € 20.000).
(Bron: jaarrekening 2022 ZVHBZO)*nnb (nog niet bekend): ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening was de jaarrekening 2023 van de ZVHBZO nog niet beschikbaar. Via onze
begroting 2025 wordt u geinformeerd over de financiële kerngegevens per 31 december 2023.