Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat wilden we bereiken in 2023?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat deden we daarvoor in 2023?

Jongeren goed voorbereiden om mee te kunnen doen in de samenleving

Bron:
Beleidsakkoord 'We doen het Samen! 2022 - 2026 en Notitie Integraal Sociaal Domein

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen)

<1,8 % in schooljaar 2022 - 2023

< 1,8%

2023: 1,3%
2022: 1,9%
2021: 1,4%
2020: 1,3%
2019: 1,4%
2018: 1,4%
2017: 1,3%

2015 : 1,62%
nog geen nieuwe resultaten van de jaren na 2015 beschikbaar

DUO/Ingrado

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

  • We gingen aan de slag met het regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te verminderen. De kern van het programma gaat over een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
  • Ondersteunen van onderwijsinstellingen bij de ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs. De Brainportregio geeft deze internationalisering vorm. Hiervoor zetten zij middelen in vanuit de Regiodeal.
  • Stimuleren van zelfstandig reizen naar alle scholen door leerlingen die hiertoe in staat zijn en door het inzetten van reisbegeleiders. We hebben hiervoor onderzoek gedaan naar het programma snelbinders en reiskoffer. Deze gaan we in 2024 implementeren. Voor leerlingen die niet in staat zijn om zelfstandig te reizen, blijven we aangepast vervoer aanbieden.
  • In 2023 startten we met de voorbereidingen om samen met de regionale partners in zorg en onderwijs het zorgelijke aantal suïcides onder jongeren aan te pakken. Deze aanpak heet STORM. In 2023 vond de aanpak voor de aanbesteding plaats. In 2024 zal het opleidingstraject en de verdere implementatie van dit project plaatsvinden.

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

 < 0,5

< 12

2023 : PO 0. VO 0
2021 : PO 0. VO 0
2020 : PO 0. VO 0
2019 : PO 0. VO 0
2018 : PO 0. VO 0
2017 : PO 0. VO 0

2023: 0
2021 : 0,65
2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0
2017 : 0,42

2023: 13,5
2021 : 8,60
2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 0,97
2017 : 10,7

Registratie leerplicht

DUO

DUO

  • Uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

Bron:
Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een programma voorschoolse educatie

2023: cijfers zijn incorrect
2021 : 95%
2020 : 100%
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

  • We boden voorschoolse educatie aan doelgroepkinderen (kinderen met een vve indicatie)
  • We boden voorschoolse voorzieningen aan kinderen waarvan ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
  • We boden aanvullende voor- en vroegschoolse educatie (vve) aan kinderen vanaf 2 jaar. Landelijk start dit aanbod pas vanaf 2.5 jaar.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

2023: Cijfers worden nog aangeleverd
2021 : 0,70%
2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

  • In 2023 voerden we de doorontwikkeling van Integrale Kindcentra verder uit  (zie programma Sociaal Domein - Jeugd en multifunctioneel gebruik onderwijsvoorzieningen vanuit Integraal huisvestingsplan onderwijs). We gaan hiermee verder in 2024.
  • In 2024 blijven GGD en Lumens vanuit het basisteam het basisonderwijs en voortgezet onderwijs actief ondersteunen met preventieve maatregelen. (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
  • We hebben het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs uitgevoerd. In grote lijnen gaat dit over het opzetten van een goed werkend netwerk voor onderwijsondersteuning, jeugdhulp en zorg, zodat alles goed op elkaar aansluit.
  • Zoveel mogelijk preventief werken en inzet op vroege signalering.
  • Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
  • Leerplichtambtenaar begeleidt leerlingen actief door regelmatig elke basisschool te bezoeken en daar zorgvraagstukken te bespreken.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

  • De bouwwerkzaamheden voor het transformeren van basisschool De Zevensprong aan de Haktol tot een integraal kindcentrum zijn begonnen.
  • In 2023 is de gemeente samen met onder andere de stichting Best Onderwijs, kinderopvangorganisatie Little People en overige partners begonnen met een onderzoek naar mogelijkheden om een MFA in te richten op de locaties Br!cks, Kadans en de directe omgeving.
  • Samen met stichting Best Onderwijs en Kinderopvangorganisatie Korein hebben we de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe integraal kindcentrum 'Op t erf' in Aarlesche Erven afgerond. In februari 2024 starten de bouwwerkzaamheden. Stichting Best Onderwijs heeft hierin de leiding.
  • We hebben nog geen geschikte plek gevonden voor een nieuwe gezamenlijke gym voorziening voor de scholen in de nieuwe wijken Dijkstraten en Aarlesche Erven. In 2024 zoeken we verder naar een geschikte locatie voor een gymnastiekvoorziening.
  • We hebben een raadsvoorstel gemaakt om het dak van Heerbeek College te renoveren en duurzaamheidsmaatregelen te nemen. In de raadsvergadering van maart 2024 wordt de raad gevraagd om dit verzoek goed te keuren.
  • We hebben geïnvesteerd in het beschikbaar houden van kwalitatief goed en onderscheidend onderwijsaanbod binnen het voortgezet onderwijs.

Lasten, baten en saldo

3.193.232

2,3 %

728.297

0,5 %

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 14:11:18 met de export van 06/17/2024 14:06:04