Programma's

Sociaal Domein

Beleid WMO

Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning stimuleren we zelfredzaamheid en participatie waarbij verschillende vormen van ondersteuning mogelijk zijn. In het kader van de Wet publieke gezondheid richten we ons op preventie, het bevorderen van (positieve) gezondheid en vitaliteit.

Inclusieve samenleving

Wat wilden we bereiken in 2023?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat deden we daarvoor in 2023?

Inwoners hebben zo veel mogelijk contacten op basis van wederkerigheid in een onderling netwerk, kunnen laagdrempelig (blijven) deelnemen aan activiteiten en verantwoordelijkheid nemen voor hun rol in de gemeenschap.

Bron: Nota integraal sociaal domein en Beleidsakkoord 2022-2026

% inwoners aangeeft regelmatig contact te hebben met de buren

2024:
19-65 jaar >80%
65+ jaar: >85%

2020:
19-65 jaar: 78%
65+ jaar: 82%

2016:
19-65 jaar: 80%
65+ jaar: 86%

GGD gezondheidsmonitor (4 jaarlijks)

  • Samen met buurtcoaches en sleutelfiguren werkten we aan een wijkgerichte aanpak in onder ander Wilhelminadorp en Kantonnier.
  • We evalueerden de inzet van het buurtbudget en het proces 'aanvraag buurtbudget' werd verbeterd.
  • We startten met evalueren en optimaliseren van de subsidieregeling  zelfredzaamheid, participatie en mantelzorgondersteuning.
  • We zetten ons in voor preventie door middel van positieve gezondheid, onder andere door:
  • Het regionale project "Samen Verder" (workshop positieve gezondheid) en "Project Precies" (ouderenzorg)
  • "GezondBest Samen Fit": een programma gericht op het versterken van de positieve gezondheid, onder andere door koppeling met het bestaande (beweeg)aanbod.
  • We zetten de sportcoaches van Tuurlijk! actief in om verenigingen te ondersteunen bij het stimuleren en behouden van het bewegen van  inwoners. (zie ook programma Sport, cultuur en recreatie).

% inwoners dat actief was om de buurt te verbeteren

2024:
19-65 jaar: >18%
65+ jaar: >12%

2020:
19-65 jaar: 13%
65+ jaar: niet bekend

2016:
19-65 jaar: 17%
65+ jaar: 10%

GGD gezondheidsmonitor
(4 jaarlijks)

% inwoners dat vrijwilligerswerk doet

2024:
19-65 jaar: >27%
65+ jaar: >30%

2020:
19-65 jaar: 25%
65+ jaar: 29%

2016:
19-65 jaar: 27%
65+ jaar: 30%

GGD gezondheidsmonitor
(4 jaarlijks)

Sterke sociale basis

Wat wilden we bereiken in 2023?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat deden we daarvoor in 2023?

Het aanbod in de sociale basis is voldoende en toegankelijk en ondersteunt inwoners (ook mantelzorgers, verenigingen en (vrijwilligers)organisaties) (preventief) individueel en collectief.

Bron: Nota integraal sociaal domein en Beleidsakkoord 2022-2026

% vragen bij het infopunt dat in de sociale basis kan worden opgelost

2023: >60%

2023: 65%

Kwartaalrapportages
LEVgroep

  • We begonnen met het verkennen van mogelijkheden om dagbesteding aan te bieden als algemene voorziening.
  • We vergrootte de capaciteit in de sociale basis om flexibel in te kunnen spelen op (complexere) ondersteuningsvragen. Zowel in de wijken als binnen infopunt in Bestwijzer is de capaciteit toegenomen.
  • In verschillende sessies werkten wij samen met onze partners in de sociale basis aan een gezamenlijk aanbod voor collectieve, preventieve ondersteuning. Dit heeft als basis gediend voor het opstellen van een gezamenlijke subsidieaanvraag.
  • We begonnen met een pilot Wijk-GGD om vroegtijdige problemen te signaleren en hierop passende opvolging te geven.
  • Samen met onze partners in de sociale basis zetten we (account)gesprekken en regiegroep Bestwijzer op om sturing te geven aan de afspraken en het verbeteren van onze gezamenlijke opgave.
  • De inwoners van Best maakten gebruik van verschillende communicatie kanalen, zoals Bestwijzer, Pleinbest, Steunwijzer en de site van de gemeente.
  • We maakten we een doorstart met het project onafhankelijke cliëntondersteuning. Er zijn twee visiebijeenkomsten geweest. In 2024 werken we verder aan het beter positioneren van de onafhankelijke cliëntondersteuning .

% wmo-cliënten dat wist waar hij moest zijn met een hulpvraag

2023: >85%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 76%
2021: 80%
2020: 81%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat aangeeft bekend te zijn met onafhankelijke cliëntondersteuner

2023: >45%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 36%
2021: 43%
2020: 42%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat aangeeft tevreden te zijn met de ondersteuning onafhankelijke cliëntondersteuner

2023: >80%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 78%
2021: 71%
2020: 79%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

Afgestemde toegang

Wat wilden we bereiken in 2023?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat deden we daarvoor in 2023?

Inwoners ontvangen tijdig en op hun behoeften afgestemde maatwerkvoorzieningen, als ondersteuning uit de samenleving en basisstructuur onvoldoende is.  

Bron: Nota integraal sociaal domein en Beleidsakkoord 2022-2026

% wmo-cliënten dat aangeeft kwaliteit van ondersteuning goed te vinden

2023: >87%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 89%
2021: 85%
2020: 86%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

  • In de sociale basis organiseerden we diverse activiteiten vanuit onder andere de buurthuizen en eigen netwerken van inwoners. Hierbij zijn vrijwilligers gekoppeld als maatjes om laagdrempelig ondersteuningsvragen op verschillende terreinen te kunnen beantwoorden.
  • We zetten een werkproces op voor Beschermd Wonen en voerden de regie over individuele gevallen. We waren nauw betrokken bij de inwoner. Vanuit Eindhoven is er een steekproef gedaan om het werkproces te beoordelen, dat leidde tot een positief resultaat voor onze gemeente. Onze expertise hebben we vergroot, omdat Beschermd Wonen een grote doelgroep in Best betreft. We namen ook deel aan uitvoeringsoverleggen waar we extra van leerden.
  • De kosten voor (maatwerk) voorzieningen maakten we inzichtelijk. Op deze manier houden we meer grip op toekomstige uitgaven.
  • We kijken naar mogelijke nieuwe woon-zorgconcepten in Best. Er waren bestuurlijke overleggen en er is gesproken met initiatiefnemers.

% wmo-cliënten dat aangeeft dat ondersteuning past bij hulpvraag

2023: >87%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 90%
2021: 82%
2020: 87%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat door ontvangen ondersteuning een betere kwaliteit van leven ervaart

2023: >83%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 75%
2021: 81%
2020: 80%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat het gevoel had dat de medewerker hem serieus nam

2023: >89%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 90%
2021: 87%
2020: 88%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat aangeeft samen met de klantmanager naar oplossingen te hebben gezocht

2023: >80%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 83%
2021: 78%
2020: 78%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

% wmo-cliënten dat aangeeft snel te werden geholpen

2023: >80%

2023: Resultaten beschikbaar in jaarrekening 2024
2022: 83%
2021: 77%
2020: 75%

Klanttevredenheids
onderzoek Wmo

Aantal unieke cliënten met een maatwerkarrangement WMO (verplichte indicator). Vanaf 2023 gebruiken we peildatum 31 december van het betreffende jaar.

2023: 1.451
2022: 1.420

GMSD

Deze pagina is gebouwd op 06/17/2024 14:11:18 met de export van 06/17/2024 14:06:04