Op grond van de Participatiewet heeft de gemeente verantwoordelijkheden en mogelijkheden om mensen met een arbeidsbeperking en/of met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen of te houden. Als werken (nog) niet mogelijk is, is de ondersteuning gericht op maatschappelijk participeren. |
Wat wilden we bereiken in 2023 ? | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat deden we daarvoor in 2023? |
---|
Inwoners kunnen zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien door betaald werk Nota: Best@work, 2014 | Aantal uitkeringen Participatiewet (incl. IOAW, IOAZ, BBZ) | < 360 eind 2023 | 2023: 348 2022: 367 2021: 376 2020: 404 2019: 406 2018: 424 2017: 426 | Civision Samenlevingszaken | - We voerden de Wet Inburgering uit, met als doel ervoor te zorgen dat alle inburgeraars zo snel mogelijk kunnen deelnemen, ofwel door werk of op een andere manier van participatie.
- De samenvoeging van het regionaal werkbedrijf 04Werkt en het Huis naar Werk is op 1 juli 2023 officieel gerealiseerd via een samenwerkingsovereenkomst. Hiermee spelen we in op de toekomstige opzet van de landelijke arbeidsmarktstructuur.
- In overeenstemming met het regionale plan jeugdwerkloosheid stelden we een conceptprojectplan op voor de lokale aanpak van jeugdwerkloosheid. We stemmen dit af op 'Jongeren in Beeld' om een beter overzicht te krijgen van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie, werk, studie en uitkering.
- Het netwerk van werkgevers groeide met 15 nieuwe bedrijven. Uitkeringsgerechtigden namen actief deel aan zowel het MKB Vacaturecafé als het Talentenfestival Huis naar Werk.
- We rondden het project "Iedereen een kans" goed af. Nu weten we beter wie van de mensen die een uitkering krijgen niet hoeven te werken, wat ze wel en niet kunnen doen als het gaat om werk. Waar het kon, moedigden we deze mensen aan om mee te doen.
|
---|
| Aantal uitkeringsgerechtigden dat volledig uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 30 in 2023 opmerking: minder instroom leidt doorgaans ook tot minder uitstroom | 2023: 28 2022: 33 2021: 75 2020: 47 2019: 65 2018: 43 2017: 57 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Aantal uitkeringsgerechtigden dat gedeeltelijk uitstroomt naar betaalde arbeid | ≥ 25 in 2023 opmerking: minder instroom leidt doorgaans ook tot minder uitstroom | 2023: 22 2022: 32 2021: 33 2020: 48 2019: 50 2018: 13 2017: 27 | Civision Samenlevingszaken |
---|
| Verplichte indicator: Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 1.000 inwoners van 15-74 jaar | Peildatum: einde jaar nog geen streefcijfer beschikbaar | 2023: nog niet beschikbaar 2022: 11,4 2021: 10,9 2020: 10 | CBS |
---|
| Verplichte indicator: Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (PW, IOAW, IOAZ, BBZ) | < 144 in 2023 | 2023: 137 2022: 141 2021: 153 2000: 165 2019: 165 2018: 174 2017: 172 | Civision Samenlevingszaken |
---|
Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn werkzaam op de reguliere arbeidsmarkt (voorheen doelgroep Wajong / WSW) Nota: Best@work, 2014 | Aantal inwoners dat aan het werk is met loonkostensubsidie op basis van de Participatiewet. Opmerking: dit gaat over het totaal aantal plaatsingen en niet alleen de nieuwe. | ≥ 62 eind 2023 | 2023: 71 2022: 69 2021: 62 2020: 59 2019: 54 2018: 42 2017: 37 | Civision Samenlevingszaken | - We voerden succesvol de pilot ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding (OAD) uit. OAD is gericht op het vergroten van de maatschappelijke participatie van kwetsbare inwoners door hen een daginvulling met arbeidstaken te bieden. De looptijd van de pilot is verlengd. Daarom is er nog geen evaluatie geweest.
- We zetten actief stappen in de uitvoering van het actieplan Koers WSD 2022 tot en met 2025. We ontwikkelen hierin de samenwerking met WSD op lokaal niveau.
1. Versteviging ketensamenwerking: WSD nam deel aan bijeenkomsten met onze professionele gesubsidieerde kernpartners in de sociale basis; 2. De pilot werkdiagnose is gestart aan het begin van 2023 gestart en tussentijds geëvalueerd; 3. Er is een concept projectplan opgesteld voor de lokale aanpak jeugdwerkloosheid; 4. Besluitvorming over eventuele uitbesteding van (delen van) het administratief proces loonkostensubsidie aan WSD is uitgesteld. Dit wachten we af in verband met de implementatie van een nieuwe applicatie en ervaringen elders in de regio. - Door de komst van de Wet Uitvoeren Breed Offensief
is de Participatiewet per 1 juli 2023 gewijzigd. Deze wet heeft als doel de arbeidsparticipatie te bevorderen van mensen met een arbeidsbeperking en andere personen die een aanzienlijke afstand tot de arbeidsmarkt hebben. - Als gevolg van de wijziging van de Participatiewet
stelde de raad een nieuwe 'Re-integratieverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Best 2023' vast. |
---|
Uitkeringsgerechtigden verrichten maatschappelijk nuttige taken als tegenprestatie voor de ontvangen inkomensondersteuning Nota: Best@work, 2014 | % van de uitkeringsgerechtigden waarvoor de tegenprestatie verplicht is, verricht maatschappelijk nuttige taken door deelname aan 'Best doet mee'. | ≥ 30% in 2023 opmerking: uitkeringsgerechtigden hebben een jaar de tijd om aan hun verplichting te voldoen | 2023: 15,9% 2022: 13,9% 2021: 13% 2020: 15,7% 2019: 12,4% 2018: 22% 2017: 20,7% opmerking: % is afgezet tegen het aantal unieke uitkeringsgerechtigden in het betreffende kalenderjaar dat verplicht was tot een tegenprestatie. Vanwege de nieuwe regeling met ingang van 1 januari 2020, is het percentage 2020 en volgende jaren, niet vergelijkbaar met daarvoor. | Civision Samenlevingszaken | - We hebben samen met de LEV-groep de tegenprestatie uitgevoerd en deze werkwijze geëvalueerd. In de praktijk blijkt de uitvoering van de tegenprestatie lastig.
- Ook voor inwoners die een uitkering krijgen voor wie de tegenprestatie niet verplicht is, gaven we ondersteuning om maatschappelijk mee te doen (participeren).
|
---|